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inglés

he son of André Fath, an Alsatian-Flemish insurance agent, Fath came from a creative family. His paternal great-grandparents, Caroline and Georges Fath, were fashion illustrators and writers, and his paternal grandfather, Rene-Maurice Fath, was a landscape painter. Fath presented his first collection in 1937, working out of a two-room salon on Rue de la Boetie. The studio was later moved to a second location on Rue Francois Premier in 1940 before settling into a third location at 39 Avenue Pierre 1er de Serbie in 1944.[1] Among his models was Lucie Daouphars (1921 or 1922–1963), a.k.a. Lucky, a former welder who eventually became the top house model for Christian Dior.[2] A self-taught designer who learned his craft from studying museum exhibitions and books about fashion, Fath hired a number of young designers as assistants and apprentices, some of which later went on to form their own houses, including Hubert de Givenchy, Guy Laroche,[3] and Valentino Garavani.[4] A popular and occasionally innovative designer known for dressing "the chic young Parisienne", Fath utilized such materials as hemp sacking and sequins made of walnut and almond shells.[5] His 1950 collection was called Lily, and its skirts were shaped to resemble flowers. For eveningwear, he advocated velvet gowns. During World War II, Fath was known for "wide fluttering skirts" which, The New York Times explained, "he conceived for the benefit of women forced to ride bicycles during gasoline rationing". His clients included Ava Gardner, Greta Garbo, and Rita Hayworth, who wore a Fath dress for her wedding to Prince Aly Khan. Jacques Fath also dressed Eva Perón. In one of the few remaining paintings of the 1940s/ 1950s not destroyed by the Revolución Libertadora in 1955 (3 years after Evita's death), when Perón was outsted from power, Evita is depicted beside General Perón wearing a white evening dress designed by Fath. This same dress is showcased beside the painting on a mannequin under a protected glass cover. This dress is preserved at Museo del Bicentenario on the right side of the Casa Rosada, in Buenos Aires, Argentina

español

El hijo de André Fath, un agente de seguros alsacio-flamenco, Fath provenía de una familia creativa. Sus bisabuelos paternos, Caroline y Georges Fath, fueron ilustradores y escritores de moda, y su abuelo paterno, René-Maurice Fath, fue un pintor de paisajes. Fath presentó su primera colección en 1937, trabajando en un salón de dos habitaciones en la Rue de la Boetie. El estudio se trasladó más tarde a una segunda ubicación en Rue Francois Premier en 1940 antes de establecerse en una tercera ubicación en 39 Avenue Pierre 1er de Serbie en 1944. [1] Entre sus modelos se encontraba Lucie Daouphars (1921 o 1922–1963), a.k.a. Lucky, un ex soldador que eventualmente se convirtió en el modelo de casa superior para Christian Dior. [2] Fath, un diseñador autodidacta que aprendió su oficio estudiando exposiciones en museos y libros sobre moda, contrató a varios diseñadores jóvenes como asistentes y aprendices, algunos de los cuales más tarde formaron sus propias casas, entre ellas Hubert de Givenchy, Guy Laroche [3] y Valentino Garavani. [4] Fath, un diseñador popular y ocasionalmente innovador conocido por vestir a "la joven y elegante parisina", utilizó materiales como el saqueo de cáñamo y las lentejuelas hechas de cáscara de nuez y almendra. [5] Su colección de 1950 se llamaba Lily, y sus faldas tenían la forma de parecerse a las flores. Para la ropa de noche, abogó por vestidos de terciopelo.Durante la Segunda Guerra Mundial, Fath era conocido por sus "faldas anchas y aleteo" que, según explicó The New York Times, "concibió en beneficio de las mujeres obligadas a andar en bicicleta durante el racionamiento de gasolina". Sus clientes incluían a Ava Gardner, Greta Garbo y Rita Hayworth, quienes vestían un vestido Fath para su boda con el Príncipe Aly Khan. Jacques Fath también vistió a Eva Perón. En una de las pocas pinturas restantes de la década de 1940 y 1950 que no fue destruida por la Revolución Libertadora en 1955 (3 años después de la muerte de Evita), cuando Perón fue superado por el poder, Evita está representada junto al General Perón con un vestido de noche blanco diseñado por Fath. Este mismo vestido se muestra junto a la pintura en un maniquí debajo de una cubierta de vidrio protegida. Este vestido se conserva en el Museo del Bicentenario en el lado derecho de la Casa Rosada, en Buenos Aires, Argentina.

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